söndag, januari 10, 2016

Bea-sås och Veckosallad

Jag hade glömt hur gott det är med hemmagjord Bea-sås !!
Idag gjorde jag 2 omgångar; första omgången silade jag bort löken till en skål och vispade sedan i äggen och sen smöret.

Andra omgången använde jag den bortsilade löken från första omgången, och fyllde bara på med ny vitvinsvinäger och EN ny charlottenlök. Sen vispade jag självklart i 3 nya äggulor och 150 gram svalnat smält smör. Blev supernajs!!
Kan ju va bra att veta att "resterna" går att använda till ännu en sats!!

Så nu har jag krämigt god Bea-sås i kylen väntandes på mej....tror jag måste gå och norpa en matsked ur glasburken ;-)

Imorgon, efter jobbet, ska jag göra en stor sats med Veckosallad, så jag har resten av veckan; det är så skönt när man förberett det mesta!
Tryck på länkarna så kommer du till recepten!!

Förberedelser och Planering, is da´ shit!!

Imorgon börjar jobbet om, efter nästan 3 veckors härlig ledighet med hela familjen!
Vi har egentligen inte fått så mycket gjort; bara slappat i stugan, åkt slalom och slappat ännu mer! Skönt! Kan behövas sådana lov också ;-) ...men jobbångesten kryper sig på ändå ;-)

Tips till Förberedelser:
* Jag har gjort en ny veckomeny för hela familjen, och till mig. Sätt dig ner och gör en du också!
* Skrivit handlarlista för hela den veckan!
* Veckohandlat hem allt som behövs; inget småspring var och varannan dag på affären :-D
* Förberett bea-såsen, och gjort matlådor! Bästa tipset ever! Imorgon förbereder jag även
        Veckosalladen! Blir huuuur enkelt som helst resten av veckan!!
* Planera in veckans träningar i kalender; se dem som bokade möten med din bästa vän; de måste fullföljas! Det är inte frågan om "OM" jag ska göra passet som står där; frågan är bara "NÄR" jag ska göra passet under dagen! På så sätt kommer du inte undan din egen hjärna; inge undanflykter nu!
Söndagar: Vig söndagar till att göra iordning för kommande vecka; handlarlista, veckohandla, gör klart veckosalladen, gör klart matlådor så det bara är att plocka fram ur frysen varje dag! Tvätta träningskläder, ta fram vatten-ryggsäcken och pulsbandet och löparskorna eller vad det nu kan va!
MYCKET enklare att göra allt på EN dag, än att hålla på hela veckan! Man känner sig mer "ledig" under veckodagarna när allt redan är förberett! ==> man får energi över till annat! Fråga "en" som redan har för lite av den varan ;-)

Hur har du planerat kommande vecka ??
Några bra tips att dela med dej av??





Tjingeling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar