lördag, februari 07, 2009

"Man måste ha socker till hjärnan"


När man säger att man äter enligt LCHF är det många (nästan ALLA) som säger:

"Men man måste ju ha socker till hjärnan"!

Jäpp, det måste du. Alldeles riktigt.

MEN!
Det måste INTE vara socker som du ÄTIT, som många tror.
Kroppen kan fixa det av aminosyrorna som proteiner är uppbyggda av. Äter du ett ägg till exempel, så kan äggvitan användas som råmaterial för att göra socker.

OM du tänker dig en bit magert kött, så är detta inte bara protein som man kanske kan tro.
Det är bara 20% av den som består av protein. Resten är vatten och osmältbara delar.
Hälften av proteinet i denna köttbit (alltså; hälften av dessa 20%) blir till något som kallas glukos - eller SOCKER om man vill kalla det så!

SÅ: Ja, du behöver socker till hjärnan, och NEJ, du behöver inte äta kolhydrater för att ge hjärnan socker, sånt fixar den själv ;-)

*

OM det nu inte skulle funka så, så skulle man ju kunna fråga sig varför jag inte är HJÄRNDÖD efter att ha ätit enligt metoden sedan 2006 ?
OM det inte skulle vara så; varför skulle då min kropp (och knopp) LURA (??) mej, till att tro att "Halleluja, så bra jag mår, så pigg jag är, så glad jag känner mej!?"
Inte så logiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar