onsdag, februari 18, 2009

Lyssna på din egen kropp, del 2!

När du har läst förra inlägget, kan du fortsätta med detta.
Här kommer nämligen några frågor att fundera över, när det gäller dig, din kropp och din kost.

1.Vad äter du för kost idag? Egna erfarenheter av LCHF, andra kostmetoder ?

2.Upplevda hälsoproblem, förbättringar vid ev tidigare kostförändringar?

3.Vilka förändringar önskar du uppnå i ditt hälsotillstånd?

4.Varje människa är unik. Bland det viktigaste för att kunna förbättra sin
hälsa och välbefinnande är att lyssna på sin kropp. Hur ofta lyssnar du in vad
din kropp säger dig? Hur kommunicerar den med dej? Vad ger den dig för budskap`?

5.Vilken kost mår du bra av, vad får du för signaler då?

6.Vilken kost mår du inte bra av, hur märker du det?

7.Hur ofta bör du äta för att må bra, med kolhydratrik/kolhydratfattig kost?

8.Hur mycket bör du äta för att må bra? Hur snabbt/långsamt äter du?

9.Tuggar du maten tillräckligt länge? Hur sitter du till bords?

10.I vilken atmosfär och miljö äter du?

11.Hur mycket och när bör du dricka för att må bra?

12.Vad gör du efter att du ätit? Hur väl smälter du maten?

13.Har du problem med rapningar eller gaser?

14.Hur ofta bör du tömma tarmen för att må bra?

15.Något annat du reflekterat över, eller vill påpeka för dig själv?

Ta en paus och fundera igenom dina svar. Du lär dig säkert mycket om dig själv redan nu. Sen fortsätter du.

1.Vad har jag för målsättning med min kostomläggning?(hälsa, vikt,kropp,annat..)

2.Vilka faktorer påverkar mig när jag väljer min dagliga kost?

3.Vad fokuserar jag på när jag genomför kostomläggningar?

4.Vad motiverar mig?

5.Tänker jag på kostförändringarna som en bestraffning (nu får jag inte äta det som
jag tycker är godast, nu unnar jag mig en bulle..etc..) eller osm något jag gör
för att vara snäll mot mig själv (nu ska jag äta mat som jag verkligen mår bra
av, mat som jag tål och som jag får mycket näring av)?

6.Är du van att bara räkna kalorier eller tänker du på vilken sorts mat du får
kalorierna ifrån? Tror du att Coca Cola light och vatten är likvärdigt för
kroppen att inte för att de båda innehåller noll kalorier?

7.Har jag råkat ut för riktiga utmaningar vad gäller kostomläggningen,
under veckan.Isåfall; vilka var dom, och hur tog jag mej igenom dem? Behöver jag
hjälp med detta?

8.Vad har jag lärt mig om mej själv under denna vecka/månad/osv med LCHF-kost?

Paus till en funderare. Reflektera och tänk igenom; det finns mycket att förbättra.
Vi fortsätter igen:



1.Hur reagerar din kropp när du äter stora mängder kolhydrater, till exempel
pastamåltider, flera skivor bröd, sockerrika livsmedel som kakor, saft och sötsaker?

2.Hur snabbt blir du hungrig eller sugen igen?

3.Hur blir din energikurva? Känner du dig pigg eller trött efter måltiden, känner du någon dipp i energikurvan? Vad gör du då?

4.Har du märkt någon skillnad på minnesförmågan, koncentrationsförmågan, uppfattningsförmågan, humöret etc när du äter högkolhydratkost jämfört med lågkolhydratkost?

5.Med vilket kost har du lättast att koncentrera dig, behålla uppmärksamheten och närvaron, slippa stora humörsvängningar etc?

6.Har du märkt någon skillnad i stressnivå, tålamod, uthållighet, inre lugn tec, när du äter socker/högkolhydratkost jämfört med lågkolhydratkost?

7.Har du märkt någon skillnad på närstående i din familj, till exempel dina barn, när de får i sig mycket socker?

8.Är det en belöning för barnen att vi vuxna ger dem godis?

9.Finns det något annat sätt att belöna dem på som är bättre för deras hälsa och välbefinnande?

10.Brukar du äta dig proppmätt eller lämnar du litet plats kvar i magsäcken?

11.Har du känt skillnad i din energinivå efter måltid mellan att ha ätit dig proppmätt eller mätt men ändå med viss plats kvar i magsäcken?

Det finns mycket mer att fundera på, men vi börjar så här. Vi kan ju inte bli experter över en kväll ??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar